Meeting cafe
Image default
Zakelijk

CRM-software voor cafés

Zo kun je CRM-software gebruiken om je klantrelatieprocessen te optimaliseren en je restaurant in het digitale tijdperk te brengen.

De horeca is een van de bedrijfstakken die het meest heeft geleden onder de coronapandemie. Als gevolg van de beperkingen moest zelfs de horeca tijdelijk sluiten. De enige manier voor cafés om omzet te blijven genereren, was door hun eigen gasten bezorg- en afhaalopties aan te bieden. Net als in andere bedrijfstakken was de pandemie echter ook een aanjager van digitalisering. Daarom willen we enkele handige functies van bedrijfssoftware voor cafés nader bekijken. Er moet speciale aandacht worden besteed aan CRM-systemen. Maar eerst moet het belang van CRM worden besproken.

Het belang van CRM-software

“CRM” is de afkorting voor Customer Relationship Management of klantrelatiebeheer. Het gaat om het consequent afstemmen van een bedrijf op de eigen klanten en de daarbij behorende, systematische inrichting van alle klantrelatieprocessen. In het tijdperk van digitale transformatie vertrouwen steeds meer bedrijven op softwareondersteuning in de vorm van CRM-software. Wat is een CRM-systeem? De basistoepassingsgebieden van een dergelijk systeem zijn onder meer:

•De verdeling,

•De marketing,

• Klantenservice,

• Het callcenter,

• Contactbeheer,

• De rapportage,

• Het projectmanagement en

• workflow management.

Niet elk bedrijf is echter noodzakelijkerwijs gebaat bij het gebruik van al deze functies.

Software voor cafe

Het gaat veelal om het vinden van een systeem dat uw eigen klantrelatieprocessen volledig digitaal in kaart kan brengen. Uw eigen brancheoriëntatie speelt een beslissende rol. Het beïnvloedt immers de aard van tal van interne processen. Daarom willen we nu specifiek de horeca aanpakken en laten zien welke functies een software voor restaurants moet hebben.

Klantenbehoud

De klantenbinding in de horeca is nog relatief laag. Een aantal gasten keert niet terug naar cafés waar ze ooit hebben gegeten. Om de klantloyaliteit te vergroten, is een “personal touch” vereist in de klantervaring. Personalisatie en individualisering staan ​​op de voorgrond. Cafés moeten een klantervaring op maat kunnen creëren om zich te onderscheiden van de concurrentie. Een CRM-systeem kan hen hierbij helpen. Binnen de software kunnen gegevens zoals naam, adres, geboortedatum of zelfs voedselintolerantie worden opgeslagen in aparte klant- of gastbestanden. Dan kan het personeel bij het volgende bezoek eenvoudig de voorkeuren van de betreffende klant zien. Het is ook mogelijk om verdere gegevens over de betreffende klant te verzamelen; bijvoorbeeld aan hun bestellingen. Deze kunnen vervolgens worden gebruikt voor gerichte marketing.

POS-systemen

Zowel in de detailhandel als in de horeca spelen kassasystemen een belangrijke rol. Het volledige potentieel van deze systemen ontplooit zich echter pas wanneer ze volledig geïntegreerd zijn in de bestaande IT-infrastructuur. Vooral de interface naar het CRM-systeem is hierbij relevant. Zo worden bijvoorbeeld klantloyaliteitsprogramma’s die gebruikmaken van klantenkaarten ondersteund. Ook voor de servicemedewerkers is het kassasysteem een ​​belangrijk aanspreekpunt. Alle bestellingen aan elke tafel zijn binnen een paar klikken te bekijken en samen te vatten. Dit betekent dat er geen handmatige optelling nodig is en het bedienend personeel extra capaciteit heeft om rekening te houden met de individuele wensen en behoeften van andere gasten.

Website verbinding

In het tijdperk van digitalisering is de website een soort digitaal vlaggenschip van uw eigen bedrijf. Degenen die niet online plaatsnemen, lopen het risico om in de eerste plaats niet veel potentiële klanten te bereiken. Op de website kunnen bijvoorbeeld formulieren worden opgeslagen waarmee potentiële klanten vragen kunnen sturen naar hun eigen restaurant. Dit kan ook buiten kantooruren. Via een koppeling tussen de website en CRM-software worden de vastgelegde klantgegevens, inclusief de aanvraag, vervolgens direct doorgestuurd naar de juiste medewerker voor verwerking. Zo kunnen klanten ook buiten hun eigen openingstijden een reservering aanvragen. 

Conclusie

Samenvattend kan gesteld worden dat ook cafés veel baat kunnen hebben bij het gebruik van CRM-software. Cafés die op zoek zijn naar een geschikt systeem kunnen onafhankelijke vergelijkingswebsites zoals crmoverzicht.nl gebruiken om tal van oplossingen te vergelijken op basis van individuele criteria om het beste systeem voor hun doeleinden te vinden.

Wij willen één systeem voor u uitlichten, dat is Tribe CRM van Perfectview. Tribe CRM heeft een unieke architectuur. Hierdoor kunt u realtime samenwerken, pas je standaard modules in een paar klikken aan en creëer je zelfs eigen modules, zonder ook maar één regel code. En zo kun jij profiteren van een State of the art CRM-oplossing voor een ongelooflijk lage prijs.