Meeting cafe
Image default
Zakelijk

ERP voor café’s

Zo kunt u ERP-software gebruiken om uw klantproccesen te optimaliseren en uw café in het digitale tijdperk te brengen.

Horeca is een van de sectoren die het meest heeft geleden onder de coronapandemie. Als gevolg van de beperkingen moest zelfs de horeca tijdelijk sluiten. De enige manier voor cafés om omzet te blijven genereren, was door hun eigen gasten bezorg- en afhaalopties aan te bieden. Net als in andere bedrijfstakken was de pandemie echter ook een aanjager van digitalisering. Daarom willen we enkele handige functies van bedrijfssoftware voor cafés nader bekijken. Er moet speciale aandacht worden besteed aan een CRM-module onder een ERP-pakket, sinds u door CRM een hogere omzet kunt verwachten. Altijd goed om terug te zien in de boekhouding.

Het belang van een CRM-module onder ERP-software

‘CRM’ is de afkorting voor Customer Relationship Management, oftwel klantrelatiebeheer in het Nederlands. Het gaat om het consequent afstemmen van een bedrijf op de eigen klanten en de daarbij behorende, systematische inrichting van alle klantrelatieprocessen. In het tijdperk van digitale transformatie vertrouwen steeds meer bedrijven op softwareondersteuning in de vorm van CRM-software.

Software voor een café

In de meeste gevallen gaat het om om het vinden van een systeem dat uw eigen klantrelatieprocessen volledig digitaal in kaart kan brengen. Uw eigen sectororiëntatie speelt een beslissende rol. Het beïnvloedt immers de aard van tal van interne processen. Daarom willen we nu specifiek de horeca aanpakken en laten zien welke functies een software voor café’s moet hebben.

Het behouden van klanten

In de horeca is klantenbinding relatief laag. Een aantal gasten keert niet terug naar cafés waar ze ooit hebben gegeten. Om de klantloyaliteit te vergroten, is een ‘persoonlijke touch’ vereist in de klantervaring. Personalisatie en individualisering staan ​​op de voorgrond. Cafés moeten een klantervaring op maat kunnen creëren om zich te onderscheiden van de concurrentie. Een CRM-module kan hen hierbij helpen. Binnen de module kunnen gegevens zoals naam, adres, geboortedatum of zelfs voedselintolerantie worden opgeslagen in aparte klant- of gastbestanden. Dan kan het personeel bij het volgende bezoek eenvoudig de voorkeuren van de betreffende klant zien.

POS-systemen

Zowel in de detailhandel als in de horeca spelen kassasystemen een belangrijke rol. Het volledige potentieel van deze systemen ontplooit zich echter pas wanneer ze volledig geïntegreerd zijn in de bestaande IT-infrastructuur. Vooral de interface naar het CRM-systeem is hierbij relevant. Zo worden bijvoorbeeld klantloyaliteitsprogramma’s die gebruikmaken van klantenkaarten ondersteund. Ook voor de servicemedewerkers is het kassasysteem een ​​belangrijk aanspreekpunt. Alle bestellingen aan elke tafel zijn binnen een paar klikken te bekijken en samen te vatten. Dit betekent dat er geen handmatige optelling nodig is en het bedienend personeel extra capaciteit heeft om rekening te houden met de individuele wensen en behoeften van andere gasten.

ERP-aanbieder: Rainbow Solutions

Rainbow Solutions heeft al bijna 40 jaar ervaring als ICT-dienstverlener. Ze combineren diepgaande kennis met geavanceerde softwareoplossingen op basis van Microsoft Dynamics NAV, de software voor middelgrote ondernemingen.